Innehåll:
Inledning:
Från det att jag startade min webbyrå Grafix Studio under 2008 så har SEO genomgått stora förändringar. Allt som jag lärde mig på den tiden har inte lika stor betydelse idag.
Idag måste du nämligen se på SEO ur ett annat perspektiv än vad du gjorde förr. Saker som meta-titlar och taggar har inte lika stor inverkan som det brukade. Utgående länkar, som förr kunde vara negativt för din hemsida – är idag en viktigt aspekt för att du ska ranka bra.
I grund och botten handlar det om att Google vill leverera så bra och relevanta resultat som möjligt för sina besökare.
Detta leder till att du som har en hemsida måste se till att tillgodose dina besökare på bästa möjliga vis – då kommer Google att se din sida som relevant och värdefull och således ge dig bättre placeringar.
Så hur ska du göra?
Du måste börja tänka såhär
Det du vill börja med är att ta en titt på din hemsida ur en besökares perspektiv. Besökaren i fråga ska vara en person ur din tilltänkta målgrupp.
Informationen du presenterar ska vara enkel att att ta till sig och förstå, genom en kombination av en bra semantiskt struktur i din text, olika hjälpelement såsom bilder, videos, animationer samt en genomtänkt informationsstruktur bland dina sidor.
Tillsätt välplacerade interna länkar som leder dina besökare till rätt undersidor så är du på väg åt rätt håll!
Inte helt tydlig än? Ingen fara, här kommer lite mer konkret information.
Innehåll (texter, bilder, content)
Det finns för det mesta mycket teknisk information kring hur du når bra placeringar på Google. Även om detta spelar roll så är det minst lika viktigt med hur du väljer att utforma dina texter.
Minns du att jag nämnde att du ska ha en ”semantisk” struktur på dina texter?
Det jag menar är att det ska vara en tydlig hierarki i dina texter – med rubriker, underrubriker och stycken.
I dina texter ska du även infoga bilder och andra ”hjälpmedel” som gör det enkelt för dina besökare att ta till sig av texten.
Det kan exempelvis vara:
- Punktlistor som denna du läser just nu
- Bilder
- Tabeller
- Fetstil text
- Kursiv text
Tänk alltid på att göra det enkelt för dina besökare att ”skanna” ditt innehåll. Du vill tillgodose de som vill läsa hela din text och även dem som letar efter specifik information och inte vill läsa hallt du skrivit.
Bilder
Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte mycket att säga om bilder. Samma saker som tidigare har gällt för bilder och SEO gäller fortfarande.
Sätt gärna en alt-text på dina bilder och döp dem till något relevant (även om jag själv slarvar med detta).
Ett konkret tips skulle vara att använda bilder för att leda användare till en annan sida (klickbara bildlänkar). Detta kan öka benägenheten till att klicka, men ur ett SEO-perspektiv så är det fortfarande en länk. (rätta mig om jag har fel)…
Innehållsförteckning
Precis som i en bok så är det ett smart drag att ha en innehållsförteckning till ditt inlägg.
Det spekuleras i branschen om huruvida detta har någon fördel för SEO eller ej, men det är garanterat bra för dina besökare och det i sin tur KAN vara bra även för sökmotorsoptimering.
Av den anledning har jag valt att ha en klickbar innehållsförteckning på mina nya inlägg och artiklar. Detta för att du som besökare enkelt ska kunna hitta det du letar efter – speciellt om du kom hit via Google.
Korta stycken
Jag har även börjat skriva kortare stycken och i vissa fall väljer jag att göra ett nytt stycke bara efter en mening.
Din text blir mer lättläst och lättare att ”skanna igenom” på det här viset – eller tycker du att min text är jobbig att läsa?
Skriv till mig i så fall, jag vill gärna höra vad du tycker.
Textens bredd
För läsbarhetens skull ska din text inte vara för bred. Här ska du precis som ovan tänka på att göra det lätt för din besökare att läsa av och skanna texten.
Du kan säkert noterat att jag har en smal vit container som omringar texten på en grå bakgrund. Det är mitt sätt att underlätta för dig att läsa min text med så lite ansträngning som möjlig.
Fungerar det? 🙂
Informationsstruktur
Hur du väljer att strukturera upp din hemsidas innehåll genom sidor och undersidor är viktigt för din SEO. Det berättar för Google vilken prioritet dina sidor har och hjälper sökroboten att bättre förstå er hemsidas innehåll.
Du ska tänka på:
- Vilka är mina toppsidor?
- Vilka är mina undersidor
- Hur ska jag länka mellan dem?
- Vad prioriterar jag på min hemsida?
Genom att ha en tydlig (men enkel) informationsstruktur gör du det lättare för Google att gå igenom din hemsida och bedöma vad den handlar om.
En annan anledning till att ha en genomtänkt struktur på din hemsida är för att inte tävla med dig själv.
Du kan exempelvis ta en titt på min webbyrå Grafix Studios blogg. Där har jag genom åren skrivit väldigt mycket om webbdesign och WordPress – vilket är byråns primära syssla.
Där finns massor med inlägg om WordPress och webbdesign och alla tävlar om bra placeringar på Google. För att hjälpa Google förstå vilka som är viktigare än andra ska du bl.a använda dig av intern länkstruktur, vilket jag går igenom alldeles strax
Låt oss inte heller glömma att en bra informationsstruktur är bra för UX (användarupplevelsen) och det ska primärt reflekteras i din hemsidas navigation (menyer och undermenyer).
Länkar
Det är förmodligen ingen nyhet för dig att länkar är bra för SEO. Länkar in, länkar ut och intern länkstruktur bör du prioritera av följande anledningar:
Ingående länkar
Ingående länkar till din hemsida är fortfarande en kritisk faktor för att ranka högt. Om fler (relevanta) hemsidor länkar till din hemsida – desto bättre chanser har du för att ranka högt.
Enkelt sammanfattat så ser Google länkar till din hemsida som en sorts kvalitetssäkring om att det är tillräckligt bra innehåll för att någon ska vilja länka vidare till dig.
Utgående länkar
Utgående länkar från din hemsida är också bra för din SEO.
Genom att länka till relevanta hemsidor med bra innehåll visar du för Google att du ”vill hjälpa till” att sprida information och ge dina läsare så relevant innehåll som möjligt – även om det innebär att du hänvisar de bort från din hemsida.
Interna länkar
Betydelsen av interna länkar är stor – större än vad du förmodligen tror! Men tyvärr så missar många detta.
Du vill bygga upp en intern länkstruktur på din hemsida som vägleder dina besökare till undersidor som inte är direkt tillgängliga från startsidan eller andra sidor – men som är relevanta ändå.
Om du återigen tar en titt på min webbyrås hemsida Grafix Studio så ser du längst ner i sidfotens tredje kolumn att jag har direktlänkar till artiklar som jag skrivit.
Dessa artiklar är av extra värde och därför har jag valt att alltid ha de tillgängliga var du än befinner dig på min hemsida.
Det är artiklar som är högst relevanta för företag som letar efter en webbyrå och vill veta mer om hemsidor. Därför väljer jag att placera dem där – för att göra det enkelt för besökare och även för Google att nå mitt ”viktigare” innehåll.
Visst börjar du se ett mönster gällande min strategi för SEO?
Nu gav jag dig ett enkelt exempel där jag länkar i sidfoten (som alltid syns på hemsidan). Du ska givetvis även länka från dina andra sidor till din hemsidas djupare innehåll, glöm inte det!
7 enkla seo tips som håller i längden!
Video
Att ha video din på hemsida och som en del av din digitala marknadsföring har varit på uppgång det senaste året och det kommer säkerligen inte att avta under de kommande åren heller…
Den näst-största sökmotorn i världen
Google är såklart störts men en klar tvåa är YouTube! Du tänker kanske inte på det men YouTube är en sökmotor!
Över 100 timmars filmmaterial laddas upp på YouTube varje minut vilket bör ge dig en klar signal över dess betydelse.
Om du optimerar dina videos för SEO kan du få mer trafik än de som inte gör det.
Jag har själv börjar lägga upp instruktionsvideos om webb på min egna kanal.
Här har du en av mina favoritvideos:
Får fler rankningar på Google
YouTube-videos syns inte bara på YouTubes egna sökmotor utan dina videos kan även synas på Google (eftersom Google äger YouTube) (duuh)…
Precis som med SEO för Google så är SEO för videos och YouTube enbart kvalificerade gissningar vilket gör att ingen kan med 100% säkerhet säga hur man optimerar sina YouTube videos.
Det finns dock gott om information på nätet, ta en titt på Sökmotorkonsults YouTube SEO-artikel för lite matnyttiga tips kring detta ämnet!
Prestanda
Att din sida laddar snabbt är extra viktigt för dess rankning. Google vill förutom att visa relevant information även göra det från ”bra” hemsidor – och bra hemsidor är även hemsidor som laddar snabbt!
För att din hemsida ska få bättre prestanda bör du ha koll på följande:
- Cache
- CSS/HTML/JS-laddning
- Bildkomprimering
- Databas- och server
För att testa in hemsidas hastighet rekommenderar jag följande verktyg
Med dessa två verktyg kan du se vad som behöver åtgärdas för att din sida ska ladda snabbare.
Du får ett övergripande poängresultat som du sedan kan jämföra med hur din sida faktiskt laddar.
Mobilt
Från den 1:a juli 2019 har Google officiellt gått ut med att de numera prioriterar din hemsidas ”mobila version” när de indexerar webbplatsen.
Detta innebär att även DU måste prioritera hur din hemsida ser ut och fungerar på mobila enheter.
Om din hemsida har en god struktur och en bra responsive design så behöver du inte oroa dig. Men det är ändå värt att tänka på följande:
- Din mobila-version ska ha samma innehåll som din desktop-version. Detta innebär att du inte ska hålla på och gömma en massa bara för att det inte ”får plats” på den lilla yta som är din mobila enhet (iPhone, iPad, osv…)
- Se till så att hemsidans design är bra anpassad för minde ytor. Google uppfattar om du har för stor rubrik som sträcker sig utöver skärmens bredd. Anpassa typsnittsstorlekar och bredden på diverse element så att allt syns och att inget försvinner utanför skärmen.
Bästa lösningen är en responsive hemsida. Om du av någon anledning har separata installationer (separata url:er) för mobilt reps. desktop så har du lite mer riktlinjer att följa.
Användarupplevelsen
SEO och UX (användarupplevelsen) går numera hand i hand. Enligt mig är det väldigt logiskt, Google vill att du ska ha den bästa upplevelsen när du navigerar en hemsida och därför så kollar de på hur din hemsida är strukturerad – både layoutmässigt samt och strukturmässigt (interna länkar, CTA m.m.)
Jag ger dig några konkreta tips:
Kombinera SEO och Design
- Skapa innehåll både för sökmotorerna och besökarna
- Gör rubriker stora och lättlästa
- Gör en tydlig navigation i din huvudmeny
CTA
Call to Actions ska du alltid ha för att tillgodose användaren och underlätta för hen att nå relevant information.
Dina CTA’s ska länka till innehåll som är optimerat för SEO. Detta kan exempelvis vara en text som ställer dig en fråga och uppmanar dig till att ”svara” genom att utföra en handling.
Enklast för dig är att du fokuserar på att tillgodose besökaren och underlättar för hen att navigera på din webbplats. Gör du detta bra så kommer det att uppfattas av Google
Försök att se på din hemsida ur en ny besökares ögon. Är det tydligt och enkelt att nå de viktiga delarna av din hemsida? Är det lättläst och logiskt?
Denna lilla listan rekommenderar jag om du vill ha en genomgående sammanfattning över vad du ska tänka på.
Sammanfattning
Som du ser så är det mycket att tänka på. Personligen så tycker jag att vi går mot ett mer logiskt tänk när det handlar om sökmotorsoptimering.
Tidigare så har allting handlat om länkar, medan det idag handlar mycket mer om hur din hemsida upplevs.
Att din hemsida har en god informationsstruktur, är informativ, lättläst, med bra prestanda och optimerad för att vara tillgänglig på alla mobila enheter – är vad SEO handlar om idag.
Glöm inte att Googles sökrobot använder maskininlärning för att bedöma hur din hemsida ska ranka – vilket betyder att det är en AI som med tiden lär sig vad som fungerar och som inte fungerar.
Tänk på det och tänk på din besökare när du bygger upp och optimerar din hemsida för SEO!
Dela: [Sassy_Social_Share]
Behöver du någon som tittar på er SEO?
Skicka ett mail till antonio@grafixstudio.se eller