Innehåll:
Inledning:
Det här inlägget kommer gå igenom skillnaderna i att arbeta med en webbyrå och att arbeta med en frilansare. Följande kommentarer och slutsatser dras helt från mina egna erfarenheter av att ha arbetat som båda!
Innan du ger dig ut på Google för att leta upp någon som kan göra om företagets hemsida bör du få lite djupare förståelse i vem som kan leverera dig vad. En webbyrå eller frilansare kan leverera dig samma produkt – men det fortlöpande arbetet samt resultatet kommer se annorlunda ut beroende på ditt val!
Det är inte lätt…
Om du klickat dig in hit är du säkert väldigt medveten om att det finns lika många leverantörer av hemsidor som det finns appar till din smartphone (grovt uppskattat, men du förstår min poäng).
Innan du ger dig ut på Google för att hitta en duktig leverantör (vare sig det är en frilansare eller en webbyrå) bör du ha en djupare insikt i vad som är skillnaden mellan dessa två och vad du kan få från den ena som du inte kan få av den andra.
Vi börjar med jämföra dessa två olika typer av leverantörer.
Vad är en frilansare?
En frilansare är en person som utför uppdrag utan en fast anställning. Vanligtvis som egenföretagare med F-skatt.
Det finns även frilansare som går via egenanställningsföretag – vilket i praktiken fungerar genom att företaget anställer dig under uppdragets period och sedan fakturerar de uppdragsgivaren mot en viss provision (som dras från frilansaren).
Företaget sköter då allt som är arbetsgivaravgifter, skatteavdrag osv – för att sedan betala ut en lön till frilansaren.
Vad är en webbyrå?
En webbyrå är ett företag som är specialiserade på kommunikation via digitala kanaler. (OBS väldigt generaliserad beskrivning)
En webbyrå arbetar oftast med flera områden inom kommunikationsbranschen och kan vara produktionsorienterade (där de erbjuder webbdesign och webbutveckling som tjänst – så som min webbyrå gör idag) eller en fullservicebyrå – som då är en helhetsleverantör och erbjuder strategier, design, teknisk utveckling och har alla kompetenser inom företaget.
En webbyrå hanterar oftast flera kunder samtidigt och ingår i längre samarbeten.
Skillnaderna
Även om en enskild företagare – låt oss säga en webbdesigner, kan leverera samma produkt som en webbyrå så finns det skillnader att ta hänsyn till.
Här utgår jag från 3 faktorer för att beskriva skillnaden mellan en frilansare och en webbyrå.
- Arbetssätt
- Ansvar
- Kommunikation
Vi utgår från ett scenario där en design för en ny hemsida ska tas fram och går igenom dessa punkter.
Arbetssätt
Det finns mycket likheter i hur en frilansare och en webbyrå arbetar, men det finns även mycket olikheter.
När en frilansare tar emot en förfrågan om design brukar det följa med detaljerade instruktioner från beställaren, med önskemål om hur designen ska se ut och en specifik önskan om layout-strukturen, m.m.
Här är beställaren(kunden) oftast ute efter någon som snabbt kan förverkliga deras vision utifrån angivna instruktioner.
När en webbyrå får en liknande förfrågan är förväntningarna lite annorlunda. Webbyrån förväntas att självmant komma frågor och funderingar kring vad som ska levereras samt ta egna beslut om design och layout.
Beställaren är i det här fallet ute efter någon som kan ge dem mer vägledning och ta rätt beslut baserat på deras kompetens (som förväntas vara mer än enbart tekniska färdigheter).
Nu finns det inget som säger att en frilansare inte kan göra samma sak som en webbyrå i den här frågan. Men det är såhär det ser ut i branschen utifrån min erfarenhet.
Förväntningarna på respektive är annorlunda och är oftast baserat på normer och standarder. En beställare förväntar sig mer av en webbyrå än en frilansare – även om frilansaren kan självmant agera precis som en webbyrå och vägleda beställaren på samma sätt.
Ansvar
Förväntningarna på vem som bär ansvar inom uppdragets olika frågor varierar jättemycket beroende på vem som är beställaren och leverantören.
En frilansare förväntar sig att få allting som är nödvändigt för att arbetet ska fortskrida levererat av beställaren. Beroende på vilken typ av frilansare det är så tas det egna initiativ eller ej om det skulle saknas något i leveransen.
Många frilansare gör det som de blivit instruerade till att göra och inte mer. Andra agerar mer självständigt och hjälper till lite extra för att resultatet ska bli bättre.
Frilansaren brukar inte anse att hen ansvarar för att information i beställningen saknas utan agerar utifrån det som levererats.
En webbyrå tar oftast mer ansvar i en beställning och sköter allt från start till slut. Frågor och funderingar ställs löpande, egna initiativ tas och beslut fattas mer på egen hand.
T.ex. kan uppdraget behöva en app, programvara eller liknanden för att fortskrida.
Hemsidan behöver kanske en uppsättning av ikoner – och för att hålla sig inom budget går webbyrån och skapar ett medlemskap på en hemsida som säljer ikoner av olika slag.
I det här fallet hade frilansaren möjligtvis (inte alltid) lagt det ansvaret på beställaren och bett hen att självmant betala för prenumerationen på hemsidan med ikonerna.
Kommunikation
När det kommer till kommunikationen mellan beställare och leverantör finns där ett par skillnader om det är en webbyrå resp. en frilansare.
En frilansare försöker oftast inte styra uppdraget åt ett håll som hen anser vara bättre utan förlitar sig helt och hållet på vad beställaren har listat i sin beställning.
Kommunikationen är därför inte lika löpande utan frilansaren tar emot beställningen och återkommer endast med konkreta frågor som gör att arbetet fortlöper och kan avslutas inom överenskommen tid.
En webbyrå vill oftast ha löpande kommunikation med beställaren för att uppdraget ska bli så bra som möjligt (enligt webbyråns tycke och beställarens förväntningar)
Webbyrån drar sig inte från att berätta för beställaren om deras idé är dålig och kan göras bättre – även om risken finns att deras rekommendationer (t.ex.) inte rymmer inom beställarens budget och kan skapa funderingar.
Vad beror skillnaderna på?
Kort och gott – skillnaderna beror främst på förväntningar och kostnader.
Vad menar jag med det?
Jo, ponera då att du ska starta ett företag och behöver en ny hemsida. Du har en budget att förhålla dig till och du har även preferenser i hur du gillar att kommunicera med din leverantör.
I min erfarenhet så beror skillanderna således på följande:
- Budget
- Kommunikationen
Budget
Du har förmodligen en budget att förhålla dig till och det styr ditt val rätt så bestämt. En frilansare kostar mindre än en webbyrå som har flera anställda och större kontorsytor som de måste bekosta. En webbyrå är också en ”samling av flera kompetenser” och kan lösa bredare frågor och eventuella problem.
Kommunikationen
Hur du som beställare föredrar att kommunikationen ska skötas spelar roll i ditt val av leverantör.
Med en frilansare har du direktkontakt med en person under hela uppdraget. En person som ansvarar för allt och besvarar dina frågor och funderingar.
Med en webbyrå finns chansen att du pratar med en person som i sin tur pratar med en annan osv – eller värre: du får prata med flera personer som inte är synkade med varandra vilket ofta resulterar i att det brister i kommunikationen och saker ”glöms bort”.
Med andra ord, förvirring och lösa trådar.
Vad ska du välja?
Ja, precis som jag skriver ovan så handlar det om din budget och dina preferenser kring kommunikationen.
Du ska välja en frilansare om du har en tämligen lägre budget att förhålla dig till och du känner att du vill styra projektet. Du är ute efter någon som ska förverkliga din vision som du ser väldigt klart framför dig och du är väl medveten om vilka steg som ska tas för att fullfölja arbetet.
Om du söker expertis och lite mer ”muskler” – då ska du välja en webbyrå. Du ska då räkna med att det kräver en större budget, men det får du tillbaks i expertis och engagemang. I många fall får du kommunicera med en projektledare som tar hand om hela uppdraget och kommunikationen med dig. Men har du mindre tur så blir det rörigt och du får prata med flera personer i bolaget och kan orsaka förvirring om den interna kommunikationen brister.
Jag vill dock poängtera att det finns jätteduktiga enskilda konsulter och enmansbolag som kan leverera samma sak som en webbyrå med 5-10 anställda.
Dessa enmansbolag sköter allt själv eller outsourcar arbete i sitt nätverk. Du får ett mer personligt bemötande och någon som kan ge dig mer gehör i din förfrågan och som kan täcka ett större uppdrag med sin erfarenhet och sitt nätverk.
Det är iaf så jag jobbar med min byrå: Grafix Studio (Jag vet vad du tänker: 🤔Skamlös reklam där…helt rätt 😆 )
Så i slutändan ligger det lite på dig att veta vad du är ute efter, vilken budget du har och vad du förväntar dig av din leverantör.
Lycka till!
Är du på jakt efter en ny hemsida?
Skicka ett mail till antonio@grafixstudio.se eller