Innehåll:
Inledning:
I samband med att min webbyrå Grafix Studio har växt genom åren har jag allt oftare vänt mig till frilansare för att få hjälp. Jag använder mig främst av UpWork, som är en av de större plattformar för uppdragsförmedling till frilansare och byråer.
Jag är väldigt nöjd med UpWork – och i det här inlägget går jag igenom mina erfarenheter av att anlita frilansare via UpWork och kanske ge dig lite inspiration och idéer om du, precis om jag, behöver hjälp vid större uppdrag eller pga ren tidsbrist!
Först och främst, varför UpWork?
UpWork är bland de största uppdragsförmedlarna i världen och används flitigt av byråer och frilansare för att hitta jobb att utföra, men även för att hitta rätt kompetenser till ett uppdrag.
Under mina co-working resor fick jag tipset om UpWork av en kvinna som drev en av de största skönhetssalongerna i Melbourne, Australien som till stor del skötte sin verksamhet online, med anställda på plats i Melbourne och virtuella assistenter online – i det här fallet UpWork.
För mig så har anledningarna för att anlita via UpWork varit följande:
- Specialkompetens
- Tidsbrist
- Förtjänst
Låt mig förklara…
Specialkompetens
Vid större uppdrag är det mycket möjligt att vissa delar är bortom min kompetens. I de flesta fall handlar det om att specialanpassa plugins och teman till WordPress för att fungera på ett annat sätt än vad de ursprungligen var tänkte för, men även för andra tekniska lösningar exempelvis:
- Databashantering
- Konfigureringar för AWS, Azure och liknande molntjänster.
- Tillämpning av nya funktioner (programmering)
Min primära kompetens är webbdesign/UX, WordPress och SEO. Även om jag läst databashantering och programmering på högskolenivå så är det inget jag fördjupat mig och och därför är mina kunskaper väldigt basic.
Så istället för att försöka gräva djupt och spendera en massa tid på att hitta en lösning på dessa frågor så väljer jag att anlita en frilansare på UpWork. De löser problemet i god tid och snabbare än mig.
Tidsbrist
Ibland hinner jag helt enkelt inte med allting. Förutom att producera och leverera hemsidor och andra tjänster måste jag även ta hand om min egen verksamhet.
Jag måste marknadsföra mig själv på sociala medier, spela in videos och kontinuerligt arbeta med mina hemsidors sökmotorsoptimering för att hålla verksamheten flytandes på topp!
Därför anlitar jag i många fall frilansare via UpWork när jag får in förfrågningar om att t.ex. rätta till design- och funktionsfel som jag vet kan ta 2-3 dagar att utföra.
Även om det inte är avancerade uppgifter så kan det vara tidskrävande.
Förtjänst
Det är inget jag sticker under stolen med, det blir ju mycket billigare att outsourca arbete via UpWork när du har hela Sydamerika, Östeuropa och Asien/Sydostasien till ditt förfogande.
Där finns jättemycket kompetenta frilansare för en bråkdel av priset här hemma i Sverige.
Du hittar bra kompetens från allt mellan $10-$60 beroende på frilansarens erfarenhet och kvalifikationer.
Personligen så använder jag mest frilansare från Östeuropa och Asien.
Hur går det till?
Allt börjar med att du skapar ”a job” där du får välja om det är ett uppdrag på:
- Kort tid = < 30 timmar/vecka och mindre än 3 månader
- Lång tid = > 30 timmar/vecka och mer än 3 månader
Därefter skapar du din förfrågan genom att specificera arbetet och välja kategorier och krav m.m.
Jag går inte igenom alla 7 steg för att skapa en förfrågan, men här har du ett exempel på en förfrågan jag gjorde för ett tag sedan.
Du har även möjlighet att sätta kriterier på de frilansare som kontaktar dig, för att filtrera bort eventuella okvalificerade kandidater.
Du kan alltså ställa in så att din förfrågan endast är synlig för frilansare som:
- Bor i utvalda kontinenter
- Har fakturerat för minst x antal timmar (via UpWork)
- Pratar engelska i olika nivåer (från nybörjare till flytande)
- Mellan 70-100% success rate (rating av kunder)
Sen är det dags för dig att välja frilansare.
Du blir kontaktad av många frilansare
Det tar inte lång tid innan du blir kontaktad av flera frilansare. I skrivande stund så har jag en förfrågan ute om att översätta hela denna hemsidan till engelska.
Såhär ser det ut när frilansare kontaktar dig:
Arbetet sätter igång
När du valt din frilansare så börjar ni konversationen via UpWork Messages.
Här hålls all konversation som har med arbetet att göra.
Kontrakt
I samband med att du väljer en frilansare skapas ett kontrakt mellan båda parter + UpWork.
UpWork tar emot summan för arbetet och lägger det i Escrow (en plattform för mellanhands-transaktioner) och där ligger pengarna tills arbetet är utfört.
I bilden ser du en sammanfattning av kontraktet. Observera att detta redan är ett utfört arbete och därför ligger ingenting i Escrow just nu, annars så har du din summa där tills du väljer att betala ut till frilansaren.
Arbete slutfört
När det arbetet är utfört är det dags för dig att betala frilansaren. Precis som med andra uppdragsförmedlare får du möjlighet att betygsätta frilansaren och lämna en recension.
Lämna alltid bra feedback om du tänker arbeta med frilansaren igen.
Saker du ska tänka på
Jag har använt mig av UpWork i 1 år nu och är väldigt nöjd. Det har gett mig mycket lärdomar om hur jag ska förmedla information till en frilansare på bästa sätt för att arbetet ska gå smidigt.
Det ligger ju också en del ansvar på dig som beställare, glöm inte det!
Ett par konkreta saker jag kan tipsa om att du ska tänka på är:
- Vad är det för typ av frilansare?
- Hur mycket vägledning behövs?
- Var befinner de sig?
Dessa 3 punkter är kritiska för hur arbetet kommer fortskrida.
Vad är det för typ av frilansare?
En erfaren frilansare är oftast självgående. Du beskriver ditt problem och de ställer frågor för att fylla luckorna. Arbetet går smidigt.
Väljer du en ”billigare” och ”fräschare på marknaden” frilansare så kommer du behöva vägleda dem. Du tar på dig rollen som projektledare!
Hur mycket projektledning behövs?
När du tar på dig rollen som projektledare förser du din frilansare med vägledande information, tydliga specifikationer, bildexempel på ditt problem osv…
Mitt tips är att välja denna typen av frilansare om det är ett enkelt men utdraget jobb som du hade klarat av själv, men har helt enkelt inte tid för.
Det är som tidigare nämnt, oftast mindre erfarna frilansare som du behöver vägleda.
Du får själv avgöra om din nedlagda tid för projektledning ger dig en bra förtjänst i slutändan.
Var befinner de sig?
En viktig faktor i ditt val är var frilansaren befinner sig. Det du ska tänka på är bl.a tidsskillnaden.
Indien har exempelvis +05:30 timmars skillnad mot oss, vilket kräver att du är förberedd i kommunikationen och leverans av information till din frilansare.
Jag kommunicerar med mina frilansare i Indien tidigt på morgonen och koordinerar dem då.
Afrika här däremot -01 till +2 timmars skillnad från svensk tid – vilket gör det mycket lättare att ha löpande konversationer i ett uppdrag.
Samma sak gäller för Östeuropa.
Kontentan av allt?
För mig är UpWork väldigt bra. Mina 10 år i branschen har gett mig tillräckligt med erfarenhet för att vara beställare och projektledare i ett arbete.
Min verksamhet har växt bra genom åren vilket har lett till att jag inte alltid har tid eller exakt rätt kompetens.
I många fall handlar det om att fylla några luckor i arbetet som inte är tillräckligt stora för att anställa eller anlita en frilansare här hemma i Sverige.
Då är UpWork ett utomordentligt verktyg eftersom upprättning av kontrakt, konversationer och depositioner sköts smidigt och tydligt där du har en god överblick över alla dina jobb och frilansare.
Dela: [Sassy_Social_Share]
Kommentarer: [0]
Stora som små uppdrag, jag hjälper dig!
Skicka ett mail till antonio@grafixstudio.se eller