Mina topplaceringar på Google – jag visar allt!
Min företagshemsida för Grafix Studio Webbyrå har varit online i mer än 10 år.
Under dessa 10 år så jag skrivit massor med blogginlägg som en del av min marknadsföringsstrategi genom sökmotorsoptimering.
Idag sitter jag på flera topplaceringar på åtråvärda sökord för min bransch (om man sysslar med hemsidor, webbyrå, wordpress m.m.) och dessa har jag erhållit tack vare disciplin, tålamod och taktik.
Jag tänkte dela med mig av mina topplaceringar för att ni ska få en djupare förståelse för vad jag dels arbetar med, men även hur kunder hittar mig istället för att jag ska hitta dem.
Vem är jag, vad är jag? Vad arbetar jag med?
Jag börjar med att definiera vem jag är online:
Vad är mitt ”yrke” och vad arbetar mitt företag med?
Om jag ska konkretisera detta till en mening så vore det: ”En webbdesigner som bygger hemsidor i WordPress och utgår från Malmö”.
Det är sammanfattningsvis vem jag är och vad jag gör.
Vad kan vi plocka ut ur detta?
Här finns flera sökord och sökfraser att utgå från. Detta är i grund och botten vem jag är på nätet och det är detta jag vill att folk ska hitta mig på när de söker på Google.
Vi kan plocka ut följande sökord och sökfraser, bl.a:
- webbdesigner
- wordpress
- webbdesigner wordpress
- wordpress malmö
- webbdesigner malmö
- hemsidor malmö
- hemsidor wordpress
Alla dessa sökord och sökfraser är relevanta sökningar för mig och min verksamhet.
Därför har jag valt att optimera för dessa sökord!
Följande presentation av resultat tar ej hänsyn till Google Adwords utan behandlar endast organiska sökresultat:
Google presenterar även min hemsida på kartan (notera dock att denna typ av visningar på kartan beror på var du befinner dig när du gör din sökning)
Just nu skriver jag från hemmakontoret men är tillräckligt nära för att Google ska tycka att Grafix Studio Webbyrå är ett relevant resultat i Google Maps.
Söker du på webbdesigner Malmö så är resultatet bättre
Om vi fortsätter så ser vi olika resultat, alla är dock på förstasidan vilket är mitt primära mål.
Ett resultat som jag är mindre nöjd med är för sökfrasen ”hemsidor wordpress”
Sämre resultat för sökordet hemsidor wordpress, däremot så ser jag inte så mycket konkurrens här heller jämfört med de andra fraserna.
Efter en tid insåg jag dock en viktig aspekt i min sökmotorsoptimering…
Jag gör mer än vad en traditionell webbdesigner normalt gör. Jag arbetar mycket med grafik, bygger e-handel, erbjuder teknisk support, hjälper till med sökmotorsoptimering, facebook-annonser med mera.
Något jag märkte med tiden var att jag började få allt mindre besök på söktermen webbdesigner (detta kunde man se via Google Analytics förr, men den funktionen tog de bort).
Insikten om att jag är mer än ”bara” en webbdesigner och det faktum att jag fick allt mindre besök av folk som var ute efter en webbdesigner fick mig att ställa frågan:
Är webbdesigner en förlegad titel?
Nedgången i antal besök från detta sökordet fick mig att tänka om. Jag ställde två frågor till mig själv:
- Vilka typ av jobb vill jag ha?
- Vilken typ av kund vill jag arbeta med?
Svaret till dessa frågor blev: Större uppdrag och konsultarbete med etablerade företag, där vi ingår i ett längre samarbete.
Kort och gott så insåg att jag vill forma om mitt företag från att vara frilans till att vara konsult.
Från frilans till webbyrå
Även om jag är ett enmansföretag så vill jag påstå att jag inte är en frilansare. Givet att jag emellanåt hoppar från uppdrag till uppdrag så har jag genom åren även skapat relationer med lokala företag i Malmö, där jag inte enbart levererar lösningar på begäran, utan kommer även med egna förslag och input baserat på min mångåriga erfarenhet.
Därför valde jag att utöka och satsa på bl.a följande sökord:
- webbyrå malmö
- wordpress webbyrå
Här har jag mycket mer konkurrens. Större etablerade byråer har sedan en tid tillbaka dominerat förstasidan på Google.
Det här kommer bli svårt, tänkte jag.
Trots detta så kan jag snabbt nämna att jag har en stor fördel när jag ska optimera min hemsida, nämligen min hemsidas ”ålder”.
Min sida har funnits online sedan 2007, innan jag satte igång med företaget och den har varit aktiv och uppdaterad genom åren. Google ser detta som en ”trovärdig” hemsida och således en ”relevant och auktoritär” hemsida som prioriteras.
Bra visst?
Jag satte igång med optimeringen, redigerade mina titlar och beskrivningar samt den interna länkstrukturen på min sida. Jag såg även till att skaffa kvalitativa länkar till hemsidan.
Efter ett tag så började jag se resultat på sökningen webbyrå malmö
Målet var såklart förstasidan och här har jag funnits ett bra tag nu. Jag är nöjd.
Vi ser liknande resultat för wordpress webbyrå
Alla dessa placeringar gör att jag får regelbunden kontakt med företag som är ute efter en webbdesigner som är kunnig inom WordPress, alternativt en leverantör i form av en webbyrå som specialiserar sig i WordPress och erbjuder en rad olika tjänster.
Sammanfattning
Mina topplaceringar på Google är det som gjort min verksamhet framgångsrik. Jag har aldrig varit en säljare, så ”cold calls” och mötesbokningar har aldrig varit aktuellt.
Det jag däremot är duktig på är att marknadsföra mig själv och mitt företag – vilket vi kan se resultatet av i detta inlägget.
Dessa placeringar ger mig precis den typen av kund jag vill ha, någon som söker efter en tillförlitlig webbyrå i Malmö som levererar hemsidor i WordPress.
Syftet med detta inlägg var att visa er hur jag arbetar och hur jag får in jobb och kontakter till mitt företag. Allt är tack vare SEO!
Med detta inlägget hoppas jag att ni får en klarare bild över vem jag är samt resultatet av mitt arbete med hemsidor i WordPress och marknadsföring/seo.