Såhär hjälpte SEO mig att nå framgång på nätet!
I ett trångt kontorsutrymme för ca 12 år sedan bestämde jag mig för att jag ville bli egenföretagare. Jag satt redan och arbetade som webbdesigner för ett företag i Malmö, men kände mig inte alls motiverad till att arbeta där.
Det var väldigt omotiverande att jag hade en chef som inte värdesatte mina kunskaper som utbildad högskoleingenjör inom Multimedia. Istället satt jag och gjorde banal grafik i Photoshop och byggde alldeles för simpla hemsidor i enbart HTML/CSS.
Jag visste att om jag fick chansen att synas så skulle folk och företag vilja arbeta med mig.
Men hur ska jag uppnå detta – tänkte jag?
Jag fick höra talas om SEO
För 12 år sedan var det inte lika vanligt med sökmotorsoptimering som det är idag.
Det var inte heller vanligt med webbdesigners/webbutvecklare som hade egna hemsidor och bloggar som var enkla att hitta på t.ex. Google.
För min primära målsättning som jag trodde skulle få mig att kunna säga upp mig och bli självständig var att personer och företag enkelt hittar mig på nätet!
Lättare sagt än gjort!
SEO – eller sökmotorsoptimering var ett relativt nytt område. Trots detta så fanns det mycket information att ta del av på nätet men även en del böcker. Jag bestämde mig för att köpa boken ”SEO for Dummies”.
Innehåll, innehåll och mer innehåll!
Alla artiklar som jag läste på nätet och boken jag köpte talade väldigt mycket om EN sak. ”Content is King” – innehåll är viktigt och det är vad sökmotorerna gillar.
Men vad ska jag ha för innehåll förutom min kreativa portfölj?
Ett annat begrepp som tycktes upprepas var ”nyckelord och länkar”. Interna länkar och externa länkar var ord och begrepp som jag fick lära mig att inte bara förstå utan även att använda på rätt sätt.
Bloggen Grafix Studio ser dagens ljus
Med hjälp av boken som jag köpte och artiklarna jag läste, bestämde jag mig för att skapa en blogg där jag skriver om webbdesign och hur det är att arbeta som webbdesigner. Mitt syfte var att folk som sökte efter information om webbdesign eller mer specifikt – folk som letade efter en webbdesigner, skulle hitta mig.
Enkelt visst?
Men det tog sin lilla tid. Med hjälp av smarta titlar, meta-beskrivningar, rubriker och innehåll började jag blogga om ämnet.
Till min fördel var konkurrensen på den tiden låg. Jag började se mina inlägg dyka upp på Google och via Google Analytics höll jag koll på besöken och sökorden som mina besökare kom in på ( idag ser man inte vilket sökord dina besökare har sökt på för att komma till din hemsida).
Länkar in, länkar ut
Något som jag också förstod var viktigt är länkar. Länkar till din sida, länkar inom din sida och även länkar från din sida.
När jag hade tillräckligt med innehåll i bloggen började jag kontakta personer som hade hemsidor inom samma eller liknande branscher, dock aldrig direkta konkurrenter.
Vi hjälpte varandra genom att skicka länkar till och från våra respektive hemsidor. Genom denna win-win situationen var det enkelt att bygga upp ett litet nätverk som pekade mot min hemsida.
Spola fram 6 månader
Efter 6 månader av regelbundet ”bloggande” så började mailen trilla in. Företag ville arbeta med mig för sina hemsidor och ibland även för att skapa nya hemsidor. Min SEO-taktik hade gett resultat – äntligen!
Jag hade intagit topp-positioner på väldigt åtråvärda sökord vilket gjorde att jag var väldigt lätt att hitta för folk som var ute efter en webbdesigner – precis vad jag ville.
Med alla dessa förfrågningar kände jag att jag hade en verksamhet rullandes…
Det resulterade i att jag kunde säga upp mig och driva min firma på heltid – allt tack vare mina satsningar på sökmotorsoptimering.
Därför har jag valt att fortsätta arbeta med SEO för mitt eget företag och idag erbjuder jag även detta som en tjänst till andra företag.
Sammanfattning
Genom att tidigt sätta upp ett mål för hur din verksamhet ska synas på nätet gör du en enorm insats för ditt företag. När jag startade för 12 år sedan var SEO-branschen inte lika förfinad som den är idag. Trots detta lyckades jag få min verksamhet att växa med rätt taktik och teknik.
Den gemensamma nämnaren i hela denna ekvationen är att innehåll värdesätts lika mycket idag som det gjorde då, om inte mer. Du ska därför inte vara rädd för att blogga och skriva artiklar.
Om du skriver om något som du har goda kunskaper inom kommer det att synas av både besökare och Google. Google förstår vad besökare gillar.
Så om du satsar på att tillgodose dina besökare med kvalitativt innehåll kommer Google belöna dig med goda placeringar!