E-residency – elektroniskt medborgarskap i Estland

I ett tidigare inlägg har jag skrivit om mina planer att utöka verksamheten, bl.a genom ett samarbete med Sophie, en digital marknadsförare som jag lärde känna på en av mina coworking-resor.

Det här inlägget handlar om den del av våra förberedelser till att bilda ett nytt ”inter-europeiskt” bolag.

Vad är e-residency?

Estland har som första land i världen utfärdat något som de kallar för ”e-residency” (ett elektroniskt medborgarskap).

Så här ser det ut när du ska verifiera din identitet till de digitala tjänsterna.

Det är en digital identitet, utfärdat av staten, som ger dig samma möjligheter att starta upp företag och ta del av landets digitala tjänster precis som om du vore en estnisk medborgare.

Varför är detta något bra?

Jo, för att det öppnar upp många möjligheter för dig som är en platsoberoende entreprenör.

Idag arbetar jag i Sverige och min kollega Sophie i Paris. Att starta bolag för oss tillsammans kan bli komplicerat.

Men tack vare e-residency initiativet kan vi tillsammans starta upp ett bolag i Estland, utan att behöva ha en adress i landet.

Fördelarna med e-residency

Var platsoberoende

Bygg upp och sköt ditt bolag från var du vill i världen. Res eller flytta vart du vill utan att det påverkar din verksamhet.

Utöka verksamheten på distans

Du kan sköta allting som har med ditt företag att göra via nätet, tack vare din digitala identitet. Deklarera, bokför och skatta allt du behöver helt o hållet online.

Gå med den globala communityn

Idag finns det estniska “e-medborgare” från över 150+ olika länder. Nya möjligheter presenteras för dig, där du kan börja samtala och inleda samarbeten med alla dessa digitala entreprenörer, allting underlättat av din nya digitala identitet!

Men kan du inte göra allt detta hemma i Sverige, Antonio?

Jo, som ensam entreprenör kan gör allt som nämnts ovan utan att behöva starta något bolag i Estland. Vår motsvarighet till Estlands digitala identitet är BankID och det klarar jag mig bra på när jag är ute o reser.

Men nu när jag har en kollega som är bosatt i Paris så underlättar detta vårt samarbete!

Det är mycket enklare för oss att ha ett bolag tillsammans i Estland än att vi ska behöva sköta samarbetet från våra egna bolag i våra respektive hemländer.

Då vi båda arbetar helt och hållet online finns det ingen anledning för oss att komplicera till det. Allt arbete som vi utför tillsammans ska gå via vårt gemensamma bolag istället för att jag tar betalt från mitt håll och hon tar betalt från sitt.

Hur blir du elektronisk medborgare?

Ser du fördelar med att vara en elektronisk medborgare i Estland, eller bara nyfiken på vad det innebär?

Kul, då hänvisar jag dig hit.

En glad elektronisk medborgare i Estland.

Efter att du ansökt och förhoppningsvis blivit godkänd kan du hämta ut ditt e-kort på närmsta ambassaden, i mitt fall Estlands ambassad i Köpenhamn.

Sammanfattning

Tack vare detta initiativ kan vi nu bilda ett gemensamt bolag och sköta allting på nätet. Allting är skapat för att skötas helt och hållet online, vilket passar oss som platsoberoende entreprenörer fint!

Istället för att vi ska ta betalt från var sitt håll kan vi nu gemensamt utgå från vårt bolag i Estland – vilket både sparar tid och underlättar administration.

Dela: [Sassy_Social_Share]

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Vad tycker du?