Mitt i uppstarten av en ny digital byrå!

Veckan bjöd på fint väder, bra arbete och nya målsättningar. Sophie, min kollega från Paris var i Malmö för att arbeta vidare på vår nya satsning.

I tidigare inlägg har jag snabbt nämnt om mina planer att starta upp en större verksamhet med min kollega från Paris. Planen innebär en hel del förberedelser, bl.a ett elektroniskt medborgarskap i Estland.

Vi har snart arbetat på vårt nya projekt i 4 månader och inom kort lanseras den nya hemsidan – håll koll!

Det är väldigt mycket att tänka på i uppstarten av något större. Då menar jag något ”större” än min primära solo-verksamhet som jag drivit i 10 år.

Företag ska startas, investeringar ska göras och finansiell planering är även en bra idé (något jag inte är van vid utan gått mer på känsla).

Tur att min kollega Sophie har koll på läget här.

Den här gången kom Sophie till Malmö, där vi suttit från söndag-torsdag och arbetet.

Vad har vi arbetat med?

Först och främst har vi strukturerat upp allt innehåll som ska finnas på den nya hemsidan. Det handlar om innehåll, bildspråk, struktur och smarta presentationer av oss och företaget.

Hemsidan

Hemsidan ska ha en .eu adress, vara primärt på engelska men även vara tillgänglig på franska och svenska.

SEO

Sökmotorsoptimering är en väldigt viktigt faktor här och jag vill säga att vi kommer snabbt få bra placeringar på våra utvalda söktermer med hjälp av mina nuvarande resurser som är tänkta att hjälpa till och ge den nya hemsida en boost.

Detta kräver noggrann planering och tidiga förberedelser för att det ska verka så snabbt som möjligt.

Utgifter

Det är inte särskilt dyrt att starta upp ett företag i Estland – men där tillkommer utgifter när det handlar om bokföring, rapportering osv. Därför har vi även suttit och räknat ut våra utgifter så att vi är väl förberedda.

Priser och intäkter

Det är viktigt att veta vilka utgifter man har – men det är extra viktigt att definiera företagets prissättning för de olika tjänsterna vi tillhandahåller och vad som ingår i priset.

Vi dyker inte in ett svart hål här – vi arbetar så att vi är väl förberedda när företaget rullar igång på riktigt.

Var har vi suttit och arbetat?

Ni som känner och följer mig vet att jag inte har en fast arbetsplats och tycker om att arbeta hemifrån.

Detta fungerar dock inte (för mig) när jag gör det med andra människor. Ska jag sitta och arbeta med någon annan så måste jag göra det utanför hemmet.

Därför har jag och Sophie suttit på olika platser i Malmö som är bra för enskilda och platsoberoende företagare.

Djäkne kaffebar

Mitt i Malmö finns det ett co-working space som heter Djäkne Kaffebar. Det är ett av några fåtal coworking spaces som finns här i stan vi valde att sitta här de första dagarna.

Du betalar antingen för en halvdag eller heldag.

Media Evolution City

De sista dagarna satt vi och arbetade på Media Evolution City. Miljön här är trevlig och ger en känsla av att ”det händer saker”.

Vad är nästa steg?

Jag är nöjd med hur långt vi kommit i arbetet och processen. Snart är det dags för lansering och marknadsföring av hemsidan samt att hitta nya kunder.

Att aktivt hitta nya kunder är något nytt för mig.

Men lika förberedd som jag är här var jag när jag startade Grafix Studio – där jag aldrig behövt jaga kunder utan istället fokuserat på god synlighet via SEO och sociala medier.

Det här blir då något nytt för mig. Det är viktigt att du ibland stiger ur din bekvämlighetzon för att utvecklas – vilket jag satsar på att göra just nu.

Att börja samarbeta med en annan person och starta företag när jag gjort det ensam så länge är extremt spännande.

Tidigare fasade jag för att behöva ”jaga och hitta kunder” men nu ser jag det som en grymt givande utmaning.

Håll utkik – lansering av nya hemsidan inom kort!

Dela: [Sassy_Social_Share]

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Vad tycker du?