Webb och Marknadsföring 2019 – trender att satsa på!

Varje år förutspås det nya trender och tekniker för hur en hemsida ska se ut, fungera och marknadsföras.

Den drivande faktorn för dessa framtidsvisioner är en kombination av kreativa designers, nya tekniska förutsättningar och de kontinuerligt uppdaterade algoritmer som presenterar innehåll på de största kanalerna idag: Google, Facebook, Instagram och LinkedIn (Pinterest kan även räknas in här)

När du lanserar en ny hemsida eller när du satsar på att driva in trafik till din senaste kampanj så har du alla dessa kanaler och aspekter att ta hänsyn till.

  • Google gillar när du strukturerar upp din hemsida användarvänligt och “mobilvänligt”
  • Facebook ändrar sin algoritm med jämna mellanrum vilket påverkar din annonsering.
  • Instagram satsar på att presentera “personligare” inlägg.
  • Besökare förväntar sig att veta vad ditt företag gör inom några sekunder efter att de landat på din hemsida.

Det är mycket att tänka på och det kan ibland vara svårt att få en helhetsbild över vad du behöver göra för att tillgodose alla kanaler och dina besökare.

Jag ska göra mitt bästa för att ge dig en klarare bild över vad du behöver göra för att få bra resultat med din hemsida och din marknadsföring under 2019.

Satsa på mobil

Det blev ett uppror på nätet när Google meddelade att de släpper sin “mobile-first-indexing” under detta året, 2018.

Kort och gott så innebär Googles nya indexering att de prioriterar en hemsida som är mobilvänlig. Den ska vara lättläst och lättnavigerad även när du kommer in via mobilen (eller surfplattan).

Är din hemsida inte mobilvänlig så kommer den att tappa placeringar. För många företag är detta ett mardrömsscenario.

Jag vill poängtera att det räcker inte med att din hemsida är “responsiv” – även om du kan vara relativt säker på dina placeringar om din hemsida är just detta.

Du måste även tänka på vad som presenteras på din hemsida när du endast har en liten skärmyta att utnyttja.

Mitt tips är att du går efter principen “mobile-first” – vilket innebär att när du ska börja med din hemsidas design så utgår du från att du endast har mobilskärmen.

Därefter “bygger du ut” din design och börjar anpassa den för större skärmar, surfplattor och sedan laptops/datorskärmar.

Principen mobile-first är ofta raka motsatsen till vad de flesta gör idag – nämligen att börja designa för datorskärmar och sedan minimera/trycka ihop designen till mindre ytor.

Inget fel med detta – men om du prioriterar hur din hemsida ser ut i mobilen så är mobile-first rätt väg att gå.

Enkel men samtidigt komplex webbdesign

Utan att gå in på för mycket teknik och kod kan jag snabbt nämna att det har blivit lättare för webbdesigners att vara kreativa på webben.

Webbläsare verkar ha nått konsensus när det handlar om hur en hemsidas kod ska renderas och HTML5 samt CSS3 öppnar upp nya dörrar vad gäller design och struktur.

Under 2019 kommer vi att se webbdesign som “bryter mönstret” utan att kompromissa användarvänlighet.

Vi kommer se mer kreativa layouts, större typsnitt och mer visuella effekter.

Något jag måste nämna igen är att även om layouts blir mer kreativa så ska användarvänligheten inte att kompromissas!

Du måste alltid ta hänsyn till användarvänligheten  – för om du inte gör det kommer Google att straffa dig!

Bra för besökaren = bra för Google

Glöm inte det!

Video är det som gäller!

Video på webben har genom åren blivit allt mer populärt. Ur ett SEO-perspektiv så gillar Google video och det gör även besökare på Facebook och Instagram.

Facebook-annonser som besökare mest stannar upp och tittar på – är videoannonser.

Instagram har nyligen lanserat IGTV – där du kan lansera din egen kanal ungefär som på YouTube.

Lägger du upp en video på YouTube så får du per automatik ett eget sökresultat.

Du kan välja att optimera din video på YouTube för att leda användare till din hemsida.

Allt talar för att video är det som gäller för din marknadsföring under 2019. 

Sammanfattning

Tekniken verkar bestämma trenderna för det kommande året. Hemsidor blir funktionellt mer avancerade samtidigt som deras utseende kombinerar det estetiska stilrena och visuella effekter tillsammans med det tekniska.

Video blir det mest aktuella formatet att synas på under de kommande åren, det är jag nästan säker på. Det ser vi på de senare satsningarna på Facebook och Instagram via IGTV och videoannonsering på båda plattformar.

Din väg att gå är stilrena hemsidor och video. Hur du väljer att använda dessa verktyg är helt upp till dig.

Eller så låter du mig hjälpa dig!

Dela:

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Vad tycker du?