Hemsidor, SEO, sociala medier – Blickar framåt mot 2019
2018 går mot sitt slut och jag blickar nu framåt mot 2019. Varje år reflekterar jag över det gångna årets arbete och vad som kommer under nästa.
Frågor och funderingar jag ställer mig är:
- Vad ser jag framför mig gällande hemsidor?
- Hur mycket tid ska jag lägga ner på SEO?
- Vilket socialt nätverk är bäst att spendera resurser på?
Det är ett fåtal av mina funderingar som jag tänker reflektera över. Vi börjar med hemsidor.
Hemsidor
Här i Sverige dominerar WordPress och det är förmodligen inget som kommer förändras.
De förändringar vi kommer att se under på hemsidor under 2019 är när det handlar om webbdesign.
Webbdesign
Webbdesign följer både trender och teknisk utveckling. CSS3 och HTML5 blir mer och mer standardiserat och nya funktioner blir accepterade av webbläsare.
Detta innebär att vi kommer se hemsidor som är mer färgglada, med animationer och videobakgrunder.
Detta är redan väldigt framträdande om vi tittar på hemsidor utanför Sverige. I Sverige tenderar vi till att vara något konservativa i vår webbdesign men jag hoppas att designers vågar utmana dagens designstandard.
Fler exempel:
Video
Jag tror vi kommer att se mer video på hemsidor under 2019. Tack vare HTML5 och teknikens utveckling är det nu väldigt lätt att applicera en video på sin hemsida – i content eller som bakgrundsmotiv.
Vi kommer att få se video som är inspelat och redigerat med syftet att läggas upp på hemsidan.
Cinemagraphs är en trend som funnits sedan 2016 men inte riktigt anammats här i den svenska marknaden. Förhoppningsvis blir det annorlunda under 2019.
Cinemagraph är en statisk bild med en eller flera rörliga detaljer som sammanfogats och laddas upp på en hemsida som en videofil eller .gif-bild.
Min tanke är att detta kommer resultera i ett markant lyft vad gäller hemsidans upplevelse. Jag kommer personligen att pusha för att mina kunder ska implementera mer video på sina hemsidor.
SEO
Vad kan vi då förvänta oss av SEO för 2019? Senaste för mig var det Google Panda som kastade min webbyrås hemsida fram och tillbaka i rankningen – vilket skakade om mig en hel del.
Mobile first indexing var också en stor faktor under 2018 vilket gjorde att många företag gick back i sökresultaten.
Det jag förväntar mig för sökmotorsoptimering under 2019 är mycket hårdare konkurrens – där företag måste tänka till lite extra vad gäller deras hemsida och dess optimering.
Följande faktorer som jag ser spela större roll under 2019:
- Mobilt – det räcker inte bara med en ”responsive” hemsida.
- Video – att börja arbeta med video som en del av sin strategi kommer att löna sig.
- Längre sökfraser – det kommer bli allt vanliga att optimera för länge sökfraser och konkreta frågeställningar tack vare ”internetvana” användare och teknik som ex. ”voice search”
Sociala Medier
Etablerade sociala nätverk såsom Facebook och Instagram fortsätter att dominera under 2019.
Facebook har hamnat under blåsväder den senaste tiden vilket gör att det kan bli skakigt för dem om de inte skärper till sig. Detta kan då även påverka Instagram.
En uppstickare som jag tror på under 2019 är LinkedIn.
LinkedIn har funnits länge men det har nyligen blivit enklare att dela med sig av sina inlägg, skapa företagssidor och annonsera.
Jag kommer noggrant bevaka hur det går för mina inlägg på LinkedIn och se hur mycket engagemang och trafik jag driver in därifrån.
Mitt nätverk på LinkedIn är större än Facebooks – och eftersom Facebook gjort det svårare för företagssidor att nå ut till sina följare tror jag att LinkedIn kan matcha räckvidden.
Lägg gärna till mig på LinkedIn
Har du funderat på hur du ska arbete med din närvaro på sökmotorer och sociala medier?
Dela: [Sassy_Social_Share]
Kommentarer: [0]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!