5 saker att tänka på när du väljer webbyrå!

Hem » Företagande » 5 saker att tänka på när du väljer webbyrå!

Det finns jättemånga bra webbyråer därute. Det är inget jag sticker under stolen med.

Prova bara att söka efter en webbyrå i önskad stad eller med önskad kompetens så ska du se vad jag pratar om.

Exempelvis: webbyrå stockholm, webbyrå wordpress

…eller liknande.

De flesta sökresultat ser bra ut och det gör inte saken lättare när du är ute efter att välja rätt webbyrå.

Därför vill jag berätta för dig vad du ska tänka på när du söker efter en webbyrå till er verksamhet samt lista för och nackdelar med mina rekommendationer.

1. Hur länge de varit i branschen

En erfaren webbyrå är en bra webbyrå. Det är få saker som slår erfarenhet. Det sägs att med ålder kommer visdom och det gäller även för en webbyrå.

Fördelen med att välja en byrå som “varit med länge” är att de förmodligen har svaret på många av era frågor och funderingar. Skulle det vara så att de inte direkt vet svaret så har de tillräckligt med erfarenhet för att veta vart de ska få det.

Nackdelen med att välja en webbyrå som har många år på nacken är att det är väldigt lätt att fastna i ett särskilt beteende och rutiner. Om något fungerat bra väldigt länge kan det vara svårt för byrån att tänka “annorlunda” och tänka “nytt”.

2. Storleken på byrån

Webbyråer kommer i alla storlekar – från enmansföretag till ett 20-tal anställda eller mer. Storleken spelar roll när du ska göra ditt val!

– En mindre webbyrå (1-10 personer)

Fördelen med att välja en mindre webbyrå är att du kan räkna med att få det engagemang som du och ert företag behöver. En minde webbyrå består oftast av personer med spetskompetens inom sitt område som har valts för att specifikt arbeta med en sak i företaget.

Nackdelen med att välja en mindre webbyrå är att möjligheten för byrån att ta på sig “stora jobb”. Detta är givetvis relativt och vad storleken på ett jobb är kan tolkas fritt.

Det som kan hända är att en uppdragsförfrågan kan kräva så pass mycket tid och resurser att det på så vis är “för stort” för den mindre webbyrån som redan har en massa att göra.

Men jag vill påstå att man kan komma runt detta om man som webbyrå vet hur man ska lösa ett problem (se ovan)

– En större webbyrå (10-20+ personer)

Fördelen med att välja en större webbyrå är att de oftast kan tillgodose alla dina önskemål. De har en eller flera anställda inom samma kompetensområde och kan således hjälpa dig i ett större uppdrag.

Nackdelen med en större webbyrå är att de i många fall behöver en projektledare att se över alla pågående projekt.

Projektledare är bra – jag har arbetat med många duktiga projektledare genom åren och beundrar dem för sitt yrke.

Men om projektledaren brister så spelar det ingen roll hur stort och hur duktiga företaget du väljer är. Det blir garanterat käppar i hjulet och mer frågeställningar än svar.

Det har jag också varit med om…

3. Deras nisch/inriktning

Har byrån specialkompetens inom ett specifikt område eller är de breda i sin kompetens och kan erbjuda helhetslösningar?

Att välja en byrå som har en nisch eller ej kan vara avgörande för slutresultatet. Det är rekommenderat att du jämför byråer och deras specialkompetens innan du gör ditt val.

– Nischade byrå/specialkompetens

Fördelen med att välja en nischad byrå med specialkompetens är att de oftast har svaret på allt som rör området du behöver hjälp med. En webbyrå kan täcka många områden inom webb-branschen och det är därför bra om du har koll på vilken typ av hjälp du behöver.

Jag har t.ex. från början valt att endast designa och utveckla hemsidor för WordPress. Det är vad jag vill hjälpa företag med – och när företag specifikt letar efter en “wordpress-byrå” så hittar de ofta till mig, via rekommendationer samt Google.

Genom att hålla denna linjen har jag via mina uppdrag kunnat utvecklas till att bli en tillförlitlig konsult att kontakta vid wordpress-relaterade frågor.

Nackdelen med en nischad byrå är de inte alltid kan tillgodose alla dina behov. En nischad byrå har oftast fler ess i ärmen och kan hjälpa till med fler frågor – exempelvis logotypes, digital marknadsföring m.m. Men i vissa fall kan deras “extra-kompetens” inte vara tillräckligt för dig och företaget.

– En “bred” byrå 

Fördelen med att välja en byrå med bred kompetens är att de kan hjälpa dig med alla dina frågor. Hemsidor, seo, grafisk design osv – de täcker allt. Det betyder att du inte behöver vända dig till flera leverantörer utan kan fokusera på att ha kontakt med ett företag vilket underlättar för dig att hålla koll på annat i ditt företag.

Nackdelen med en “bred” byrå är att de oftast vet “lite om allt” och inte “mycket” om en specifik sak. Den där hemsidan som du får tillsammans med en ny logotype, grafisk profil m.m. kanske inte är så vass som du hade velat. Alla energi har lagts på att leverera ett “komplett paket” och inte på att ge hemsidan “det där lilla extra”.

4. Deras case/referenser

Det handlar inte om vad du säger att du kan, det handlar om vad du har gjort. Det fick jag lära mig väldigt snabbt när jag startade min karriär via Grafix Studio.

En byrå som inte har något att visa upp ska du inte välja. Nu är inte detta ett försök att klanka ner på de som är nya i branschen som samlar på sig referenser. Tvärtom – ut och skaffa referenser, gör saker för er själva som ni stolt vill visa upp för potentiella kunder.

…och för dig som ska välja rätt leverantör – gör en bedömning av hur viktigt byråns referenser är för dig.

  • Matchar deras referenser din förfrågan?
  • Är deras hemsidors design i linje med vad du är ute efter?
  • Är storleken på deras referenser till din fördel/nackdel?

Här finns inga fördelar vs nackdelar i att välja en byrå som har eller inte har referenser. Finns det inget att visa upp – vänligen gå vidare till nästa!

5. Deras transparens och ansikte utåt

Idag är det viktigare än någonsin att visa människorna bakom ett företag. Det är en av anledningarna till att jag återupptagit bloggandet – det var det som möjliggjorde min karriär och hållit mig kvar i branschen under dessa 10 år.

Det är också viktigt att vara transparent och att faktiskt visa hur man arbetar i företaget, vem man är och varför man gör det man gör.

Välj ett företag som inte är rädda för att dela med sig av sin kunskap och hur de arbetar.

Det visar bara att de är väldigt säkra på sin sak och att de är smarta nog ett veta att det ger ökad synlighet och engagemang – vilket kan sprida sig långt  i olika kanaler.

Att dela med sig och vara transparent har visat sig ge bra ROI – och kan företaget göra det för sig själv så kan de garanterat göra det för ert företag.

…Slutligen

Det finns inga exakta svar till hur du ska gå tillväga för att hitta rätt kompetens. Du har ett visst ansvar när det kommer till att välja rätt byrå – för alla byråer idag delar med sig och presenterar sig på ett sätt som de anser når ut till rätt företag och potentiella kunder.

Därför är det viktigt att du är förberedd i din jakt efter rätt webbyrå. Ta med dig det här inlägget som en checklista och lägg gärna till saker som jag inte nämnt men som du tycker saknas.

Lycka till!

Dela:

Kommentarer: [0]